پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ 
برگزاری دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار در مشهد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار، با بیان این که فولاد مباركه راهكارهای مناسبی برای گذر از چالش‌های صنعت فولاد دارد، گفت: نزدیک به یک دهه است که چالش‌های صنعت فولاد مطرح می‌شوند، اما راهکارهای واقعی برون‌رفت از این چالش‌ها همچنان به‌درستی ارائه نمی‌شود و در این همایش‌ها حرف تازه‌ای نمی‌شنویم و شاهد تکرار حرف‌های گذشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار فولاد، دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار از ۱۹ تا 21 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در قالب 5 میزگرد تخصصی با حضور چهره‌های شاخص حوزه صنعت و معدن کشور در هتل المپیک تهران برگزار شد.

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این همایش در پاسخ به یکی از موضوعات مطروحه میزگرد تخصصی چالش‌های صنعت فولاد ایران، ضمن انتقاد از عدم تحقق نتیجه‌گیری کارآمد این همایش طی سال‌های گذشته اظهار کرد: نزدیک به یک دهه است که چالش‌های صنعت فولاد مطرح می‌شوند، اما راهکارهای واقعی برون‌رفت از این چالش‌ها همچنان به‌درستی ارائه نمی‌شود و در این همایش‌ها حرف تازه‌ای نمی‌شنویم و شاهد تکرار حرف‌های گذشته‌ایم.
وی با بیان اینکه راهکارهای شرکت فولاد مبارکه برای برون‌رفت صنعت فولاد کشور از چالش‌های موجود آماده ارائه است، بیان داشت: ما انتظار داریم در چنین همایش‌هایی تعارض‌های موجود بررسی شوند، تعارض‌هایی که دلایل آن گفته می‌شود، اما قانع‌کننده نیستند.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: گفته می‌شود که ظرفیت‌های آخر زنجیره فولاد ۱۰۵ درصد است، اما با ۳۵ درصد ظرفیت در این بخش‌ها فعالیت می‌شود و در ابتدای زنجیره فولاد خلأ وجود دارد؛ پس باید مشوق‌هایی ایجاد شوند که آخر زنجیره فولاد نیز با قوت به تولید بپردازد، اما باز شاهد تعرفه‌گذاری برای صادرات فولاد هستیم، از طرف دیگر گفته می‌شود نیاز داخلی به فولاد تنها نیمی از تولید آن است و فولادسازان محصول خود را حتما در بورس کالا عرضه کنند و اگر تقاضا نباشد، فولاد را صادر کنند. حال سؤال اینجاست که چرا تعرفه و عوارض وضع می‌شوند.

کنترل قیمت‌ها توسط فولاد مبارکه به‌صورت داوطلبانه
وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر تنها صنعت فولاد توانست در انتهای زنجیره قیمت‌ها را کنترل کند، گفت: شرکت فولاد مبارکه به‌صورت داوطلبانه این کار را انجام داد. این در حالی است که طی ۵ تا ۶ سال گذشته قیمت مواد اولیه ۱۹ برابر شده، اما قیمت شمش در انتهای زنجیره 10 برابر شده است.
طیب‌نیا تأکید کرد: همچنین طی 5 سال گذشته قیمت گاز ۲۰ برابر و قیمت برق ۱۳ برابر شده، اما از سوی دیگر گفته می‌شود همین صنایع بزرگ به حوزه ایجاد زیرساخت و احداث نیروگاه ورود پیدا کنند. وزارت نیرو به فولاد مبارکه اعلام کرده که نیروگاه احداث کند، اما از سوی دیگر وزارت نفت اعلام کرده گاز نیروگاه به فولاد مبارکه اختصاص نمی‌یابد و سازمان محیط‌زیست نیز مجوز نمی‌دهد. اینها تعارض‌هایی هستند که باید در این همایش مطرح و با ارائه راهکارهای صحیح برطرف شوند.
تسهیلگری دولت راهکار مهمی برای رفع چالش‌های فولادسازان است
وی با اشاره به مشکل حمل‌ونقل و کمبود زیرساخت ریلی در کشور عنوان داشت: فولاد مبارکه قصد سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت حمل‌ونقل را دارد، اما متولی امر در وزارت راه می‌گوید اگر برای حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری کنید، آن را به شما برنمی‌گردانیم و مانع ایجاد می‌کند. این در حالی است که ما به دلیل کمبود لوکوموتیو مجبور به خرید آن هستیم و این مشکلات همچنان ادامه پیدا می‌کند.
محمد یاسر طیب‌نیا در حاشیه دوازدهمین همایش «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار» در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار کرد: سال‌هاست که از چالش‌ها و تعارض‌های موجود در زنجیره فولاد صحبت می‌کنیم و از دولت انتظار داریم تسهیلگری لازم در این خصوص انجام شود تا فعالان زنجیره فولاد بتوانند چالش‌های موجود را حل‌وفصل کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، انتظار این است که مصوبات، قوانین، مجوزها و تسهیل‌گری‌ها در جهت رفع این چالش‌ها باشند.

وقتی فولاد مبارکه تحریم‌ها را از طریق بومی‌سازی شکست می‌دهد
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به تجربه موفق فرصت‌دهی دولت به بخش خصوصی یادآور شد: فولاد مبارکه اکنون توانسته از طریق بومی‌سازی قطعات و تجهیزات موردنیاز خود، تحریم‌ها را شکست دهد؛ این شرکت در حوزه نیروگاهی و تولید برق با چالش مواجه بود که متولی این امر یعنی وزارت نیرو با ورود فعالانه و حتی تعیین‌کننده‌ برای سرمایه‌گذاران، شرایط ساخت نیروگاه‌های موردنیاز به‌ویژه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را فراهم کرد.
وی با اشاره به ایجاد بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور توسط فولاد مبارکه تا حداکثر 1.5 سال آینده خاطرنشان کرد: با تحقق این امر فولاد مبارکه برداشت خود از شبکه سراسری برق را به صفر خواهد رساند و در تأمین برق موردنیاز کشور نیز در کنار دولت خواهد بود. برای سرمایه‌گذاری در ایجاد دیگر زیرساخت‌ها همچون گاز نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم و انتظار داریم که بستر این کار فراهم شود.

ایجاد وقفه در عملیات توسعه‌ای و وارداتی فولاد مبارکه با صدور بخشنامه‌های محدودکننده
طیب‌نیا با اشاره به هدف‌گذاری کشور برای دست‌یابی به اقتصاد غیرنفتی متذکر شد: در چنین شرایطی وقتی سخن از بحران ارزی و لزوم تلاش صادرکنندگان برای واردات ارز به میان می‌آید و یا وقتی شرکتی به دولت برای توسعه زیرساخت‌ها کمک می‌کند، انتظار نداریم مصوبه یا بخشنامه‌ای در دولت تصویب شود که صادرکننده نمونه را تنبیه کند، بلکه انتظار داریم متناسب با این اقدامات توسعه‌ای در کشور، بتوانیم ارز حاصل از صادرات خود را به‌راحتی برای این توسعه‌ها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: صدور بخشنامه‌های محدودکننده باعث ایجاد وقفه در عملیات توسعه‌ای و وارداتی فولاد مبارکه است و این امر در حالی است که فولاد مبارکه از پیشتازان عرصه بومی‌سازی کشور است؛ بنابراین انتظار درک، همراهی و حمایت‌های بیشتر و همچنین رفع تعارض‌های موجود از بدنه دولت در میان است.

قوانینی که مانع ورود فولاد مبارکه به حوزه اکتشافات معدنی می‌شوند
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در حال حاضر تعادل و توازن در زنجیره فولاد وجود ندارد، تأکید کرد: در بخش پایین‌دستی با صدور مجوزهایی به‌اندازه 2 برابر برنامه از پیش تعیین‌شده، ظرفیت مازاد بر نیاز کشور ایجاد شده که همچنان نیز در حال گسترش است، اما در بخش بالادستی نه‌تنها شاهد توسعه متناسب نبوده‌ایم، بلکه افراد متولی در این بخش نیز خود در بخش پایین‌دستی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این‌ها مواردی است که به‌اشتباه طی 2 دهه گذشته اتفاق افتاده و اکنون باید اصلاح و از تداوم آن‌ها جلوگیری شود.
وی با اشاره به چالش کمبود مواد اولیه فولادسازان کشور بیان داشت: فولاد مبارکه سال‌هاست که به‌عنوان فعال عرصه تولید فولاد کشور، قصد ورود به حوزه اکتشافات معدنی را دارد تا بتواند بخشی از خلأ موجود را جبران کند، اما ظرفیت‌های قانونی این اجازه را به این شرکت نداده است؛ بنابراین بخشی از این رخدادها مربوط به سیاست‌گذاری و بخش دیگر آن با فعالان زنجیره فولاد مرتبط است.

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0