به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، نوشآفرین مؤمن واقفی، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی امروز در آئین افتتاحیه یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت گفت: بحث کنونی ما زیست بوم فناوری مالی است که اگر به آن توجه نکنیم با مشکلات عدیدهای مواجه خواهیم شد. مسائل فنی راهحل های مشخصی دارند و تک بعدی بوده و قابلیت تحلیل آن سادهتر است، اما شکلگیری زیست بوم ناشی از نیاز به حل مسائل در سایه همکاری مشترک همه بازیگران است. در واقع باید چشمانداز مشترک داشته باشیم و این نوآوری جز در سایه یک همکاری و رقابت همکارانه شکل نمیگیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر زیست بوم مالی حال خوبی ندارد و چالشها و بنبستهایی دارد که اگر افرادی که در این همایش هستند، به عنوان فعالان این زیستبوم، راه حلی برایش پیدا نکنند، در آینده با مشکلات جدیتری هم مواجه میشویم.
مؤمن واقفی افزود: مواردی مانند قواعد و سیاستها، فرهنگ، سیستمها، بازار و ترجیحات مشتریان و مقررات و سیاستها نیز باید مورد توجه قرار گیرند، وگرنه صرفاً راجع به مسائل فنی صحبت کردهایم. تاکنون نیز بیشتر بر حوزه فنی تمرکز داشتهایم و به پارامترهای دیگر کمتر توجه کردهایم. زیست بوم فناوران مالی با اکوسیستمهای دیگر مثل زیستبومهای سلامت و تولید هم تعامل دارد و بر آنها اثر میگذارد و از آنها اثر میگیرد.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی اظهار کرد: فقط در حوزه پرداخت و تسویه که یکی از بخشهای زیستبوم فناوری مالی است، در سال ۱۴۰۲، تعداد تراکنشهایی به تعداد ۷۰ میلیارد در شبکه شتاب، شاپرک ۴۹ میلیارد، ساتنا ۸۹ میلیون (که نسبت به سال قبل خود ۲۵ درصد رشد داشته است)، پایا ۳/۳ میلیارد و چکاوک ۹۸ میلیون چک تبادلی پردازش شده است.
وی خاطر نشان کرد: در دهه ۱۳۷۰ تمرکز به سامانههای core banking بود و اکنون توسعه سکوها و ظهور نئوبانکها مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر نیز باید به توسعه زیست بوم بانکداری دیجیتال برسیم که توسعه رگتکها بانکداری باز و سندباکسها و سوبتکها در مسیر قرار دارد.
مؤمن واقفی در ادامه اظهار کرد: چالشهای زیست بوم فناوری مالی کشور در شاخصهای سلامت و سرزندگی اکوسیستم فناوری مالی نمود پیدا میکند. شاخصهای نرخ بقا، منسوخشدگی محدود، دوام ساختار، تداوم تجربه مشتری و پیشبینیپذیری نشاندهنده پابرجایی اکوسیستم است.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی افزود: در بخش سرمایهگذاری به نظر میرسد روند خوب بوده و زیست بوم از نظر اقتصادی بهرهوری دارد، اما در حوزه نوآوری جایگاه مناسبی نداریم و مدل کسبوکاری اکوسیستم مالی در حوزه نوآوری عقبماندگیهایی دارد.
وی ادامه داد: در بحث تنوع نیز جایگاه مناسبی نداریم و باید برای تنوعبخشی به اکوسیستم برنامهریزی کنیم. تقریباً تنها ۲۵ درصد بازیگران اکوسیستم با یکدیگر تعامل و همکاری دارند که نشان میدهد که در حوزه تعامل و همکاری بین اعضای اکوسیستم نیز مشکل داریم. وضعیت سلامت و سرزندگی اکوسیستم فناوریهای مالی کشور مناسب نیست و برای حرکت به سمت ارتقای شاخصهای این حوزه باید درک مناسبی از مفهوم نوآوری واقعی داشته باشیم.
مؤمن واقفی تاکید کرد: کلان روندها، نظام جاری فناوری مالی و آشیانه فناوری سه محور اکوسیستم فناوری مالی کشور هستند که به منظور برنامهریزی برای بهبود، باید به هر سه محور و ارتباط آنها با یکدیگر توجه شود.
وی اظهار کرد: در حوزه رگولاتوری بانک مرکزی، سه سیاست کلان باید دنبال شود. اول اینکه در حوزه سند باکس باید اقدامات مختلفی برای گسترش دامنههای موضوعی و تعداد فراخوانها کار کنیم. در دومین سیاست به هاب نوآوری در حوزه نوآوری مالی نیاز داریم. در حوزههایی مثل رگتک به شدت نیازمند بازیگران جدید هستیم. شاید مشکل اینجاست که مدل کسبوکاری سودآور و با بهرهوری بالایی در این حوزه تعریف نشده است. باید بخش انتقال دانش با سایر کشورهای جهان در این زمینه را نیز فعال کنیم.
مؤمن واقفی گفت: عدم توجه به موقع به حوزه بانکداری باز، موجب عقب ماندن حوزه رگولاتوری و نظارت نسبت به پیشرفتهای فنی است. یکی از تمرکزهای اصلی بانک مرکزی در سال آینده حوزه بانکداری باز است و انتظار داریم تا پایان سال آینده بتوانیم آن را به طور کامل مستقر کنیم.
وی ادامه داد: بحث بعدی ریال دیجیتال است. در ریال دیجیتال دوره آزمایشی تمام شده و برنامه به توسعهپذیری و کاربردها رسیده است. در حوزه پرداختهای بینالمللی هم پروژه میرشتاب اجرایی شده است. در این حوزه پرداخت مبتنی بر NFC و توکنازیشن انجام شده است. در حال حاضر نزدیک ۷۵ درصد بانکهای منتخب کشور در پروژه میرشتاب فعالیت دارند و تا پایان دی ماه ۳۰ درصد از فعالان پذیرندگی را نیز به این پروژه اضافه خواهیم کرد تا از فروشگاههای کشور نیز امکان خرید با کارت بانکی روسیه فراهم شود.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام بانکهای کشور پذیرنده و ۱۶ بانک پذیرنده و صادرکننده چک الکترونیکی هستند. تا پایان سال امیدواریم کل شبکه بانکی بتواند در زمینه چک الکترونیک به طور کامل فعالیت داشته باشد. توسعه چک الکترونیک برای افراد حقوقی نیز از اقدامات در حال اجرا است. توجه به اعتبارسنجی و ارتقا فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی نیز از دیگر رویکردها در اقدامات در دست اجرای بانک مرکزی است.